Roken en mondgezondheid

Mondgezondheid betreft de gezondheid van uw tanden, kiezen en tandvlees, en is erg belangrijk, omdat het in verband staat met uw algemene gezondheid. Uw eet- en drinkgewoontes en andere levensstijlkeuzes hebben allemaal invloed op de gezondheid van uw gebit. Een van de slechte leefgewoontes die een zeer negatieve invloed heeft op uw mondgezondheid is roken. De schadelijke stoffen die hierbij vrijkomen verhogen de kans op onder andere tandplak, tandsteen, tandvleesontsteking en andere klachten en aandoeningen. Bij Maliekwartier Tandartsen vertellen we u graag meer over de gevolgen van roken voor de mondgezondheid.

Tandplak en tandsteen

Tandplak is een nauwelijks zichtbare laag van bacteriën en producten van bacteriën die zich hecht tussen de tand en het tandvlees. Tabaksrook bevat schadelijke chemicaliën die zich hechten aan de tanden, waardoor de kans op tandplak toeneemt. Als tandplak niet tijdig verwijderd wordt, verkalkt het en ontstaat er tandsteen. Dit is een hardere laag die u zelf moeilijk kunt verwijderen. Naast tandsteen is tandplak de oorzaak van parodontitis, ofwel tandvleesontsteking.

Gingivitis en parodontitis

Ontstoken tandvlees noemen we gingivitis. Als we deze ontsteking niet behandelen, beschadigt het kaakbot met als gevolg parodontitis. Een tandvleesontsteking herkent u aan geïrriteerd tandvlees, zwelling en bloedingen. Sigaretten bevatten nicotine die de bloedvaten vernauwt met een mindere doorbloeding in het tandvlees als gevolg. Hierdoor vallen de symptomen minder snel op, wat de kans op escalatie tot parodontitis vergroot. Bij parodontitis kan het tandvlees zich terugtrekken, waardoor de tanden minder vastzitten of zelfs loskomen. In verhouding tot niet-rokers herstellen rokers bovendien minder goed van wonden in de mond. Voorkom gebitsproblemen en laat preventief een periodieke controle uitvoeren bij Maliekwartier tandartsen.

Adem en tandverkleuring

Tijdens het roken hechten schadelijke chemicaliën zich aan de tong, tandglazuur en slijmvlies. Dit zorgt voor een slechte adem die u vaak onvoldoende kunt verwijderen door uw tanden te poetsen of uw gebit te spoelen met mondwater. Nicotine hecht zich bovendien aan het tandglazuur en tast hiermee ook de kleur aan. Dit kan leiden tot een gele, bruine of grauwe kleur. Ook vullingen en gebitsprotheses lopen risico op verkleuring door roken. Een slechte adem en een verkleurd gebit hebben een negatieve invloed op uw verschijning en zelfvertrouwen. Een gebitsreiniging en tanden bleken zijn mogelijke behandelingen bij de mondhygiënist die een tijdelijke oplossing kunnen bieden, maar op de lange termijn is het volledig stoppen de enige manier om van een rokersadem en verkleurde tanden af te komen.

Reuk en smaak

Roken tast de smaak en reuk aan. Smaken kunnen veranderen en zijn minder intens. Stoppen met roken herstelt dit in enkele weken tot maanden.

Mond- en Keelkanker

Tabaksrook komt in contact met het mondweefsel. Dit kan genetische verandering van cellen tot gevolg hebben, soms met vorming van kwaadaardige tumoren op het tandvlees, de keel, wangen, lippen en tong. Hierdoor is de kans op mond- en keelkanker bij rokers 2 tot 4 keer zo groot als bij niet-rokers. Als een roker ook nog dagelijks alcohol nuttigt, is de kans op mond- of keelkanker zelfs 6 tot 15 keer zo groot. Stoppen met roken verkleint de kans op mond- en keelkanker aanzienlijk. Het periodiek bezoeken van de mondhygiënist zorgt voor de tijdige herkenning van mond- en keelkanker.

Preventie en behandeling

Stoppen met roken verkleint de kans op tandplak, tandsteen, tandvleesontsteking, tandverlies, tandverkleuring, aangetaste reuk en smaak, slechte adem en mond- en keelkanker. Het periodiek bezoeken van de mondhygiënist helpt u in het voorkomen en de tijdige behandeling van de genoemde gevolgen. Als roken al schade aan het gebit heeft aangebracht, kan esthetische tandheelkunde uitkomst bieden. Verkleurde tanden verhelpen we door middel van tanden bleken of de plaatsing van facings. Kronen en bruggen bieden een passende oplossing voor beschadigde of ontbrekende tanden.

Preventie en behandeling

Heeft u vragen over het effect van roken op uw mondgezondheid? Maak telefonisch een afspraak via 030 760 1267, ook als u nog geen patiënt bent bij ons. Wilt u zich eerst inschrijven bij onze kliniek? Vul dan via de button ons inschrijfformulier in.

• Contact- en adresgegevens

3581 CE Utrecht (route